2023
Fraza 2023, nr 4 (122)
- Filip Konarowski, Bycie-ku-męskości w „Falach” Virginii Woolf
- Janusz Łastowiecki, Kraby z Wysp Wielkanocnych. Wokół radiowej twórczości Jana Tulika
- Konrad Sikora, (Trans)formacje męskości w powieści Miłość Ignacego Karpowicza
- Beata Śniecikowska, Zmysłowy przepych paradoksów. O haiku i “haiku-images” Jana Tulika
Fraza 2023, nr 3 (121)
- Michał Fostowicz, Między sztuką a poznaniem
- Karol Maliszewski (ORCID: 0000-0002-6056-3222, Instytut Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej, Wydział Filologiczny Uniwersytetu Wrocławskiego), „Jestem zawsze niedaleko”. O liryce Zofii Mirskiej
- Piotr Mras, Książę, Perła i Wąż. Ezoteryczna wykładnia Pieśni o perle
„Fraza” 2023, nr 1–2 (117–118)
- Leszek Baran (Rzeszów), Tożsamość miasta: rzeczywistość i potencjał. Przypadek Rzeszowa
- Justyna Budzik (Kraków, Uniwersytet Jagielloński, ORCID 0000-0003-3530-0647), „Jestem bardzo ciekaw co ty tam widzisz / z tych niebotycznych wysokości”. Monologi wewnętrzne Edwarda Zymana
- Iwona Matuszkiewicz (Univerzita Palackého, Ołomuniec, Czechy, ORCID 0000-0003-0978-2902), Dystopie (środkowo)europejskie a czeska literatura popularna – powieść Martina Klusoña Prasopolis
- Kinga Skowron (Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski, ORCID 0000-0003-4667-058X), Zdjęcia jako bohaterowie powieści (synestetyczny odbiór fotografii ilustrujących Osobliwy dom Pani Peregrine Ransoma Riggsa)
- Andrzej Żurek (Victoria, Kanada), O Harlemskim Renesansie i pierwszym poecie jazzu Langstonie Hughesie
2022
„Fraza” 2022, nr 1–4 (115–118)
- Michał Bzinkowski (ORCiD: 0000-0003-1399-3964), Janis Ritsos – liryka codzienności
- Robert Gawłowski, Poezja Seferisa dłużniczką dyplomacji?
- Mikołaj Głos (ORCiD: 0000-0002-7056-8377), Czy matki odchodzą? O „Bezmatku” Miry Marcinów
- Izabela Janiec, Kreowanie dystopii. Uwagi o powieści „Czarne słońce” Jakuba Żulczyka
- Kinga Matuszko (ORCiD: 0000-0002-3853-6244), „Piątego dnia Bóg […] utkał Lilith, […] pociągającą i jasną” –- reinterpretacja postaci pierwszej kobiety w powieści „Kocham cię, Lilith” Radka Raka
- Piotr Wojtaszek, „To jest mój Heimat” – Górny Śląsk we wczesnej prozie Szczepana Twardocha
2021
„Fraza” 2021, nr 1–2 (111–112)
- Iwona Matuszkiewicz (Uniwersytet Karola, Praga, Czechy; Uniwersytet Palackiego, Ołomuniec, Czechy, ORCID: 0000-0003-0978-2902), Las Hercyński
- Stefan Zabierowski (Uniwersytet Śląski w Katowicach, ORCID: 0000-0001-6210-0937), Wszystko zaczęło się w Kosowie… Andrzej Busza – interpretator Conrada
„Fraza” 2021, nr 3 (113)
- Agata Teperek (Stockholms universitet, ORCID: 0000-0001-8136-8103), Obraz wojny domowej w noweli Aapoo Runara Schildta
- Marek R. Lipiński (Rhodes University i South African Institute of Aquatic Biodiversity, ORCID: 0000-0001-9362-4610), Quidam i Vade-mecum Cypriana Norwida. Paralelna krytyka dwóch multi-społeczeństw: antycznego (rzymskiego) i współczesnego poecie
„Fraza” 2021, nr 4 (114)
- Monika Kocot, Ryty przejścia i przestrzenie pomiędzy w twórczości Doroty Filipczak
- Magdalena Jagodzka, Wilki z Krainy Metaksy
- Agnieszka Czyżak, Kwestia precyzji. Głos w sprawie (błędnej) kartografii
- Małgorzata Bałuka, Małgorzata Bałuka, (Nie)możliwa ucieczka. „Gnój” Wojciecha Kuczoka jako studium dziecięcego piekła
2020
„Fraza” 2020, nr 1–2 (107–108)
- Magdalena Bąk (Uniwersytet Śląski, ORCID 0000-0002-9189-8850), Być jak Tomasz Łychowski, czyli filozofia nie z tego świata
- Sylwia WÓJCIK (Uniwersytet Rzeszowski), Ziemia obiecana? Konfrontacja polskiego emigranta pochodzenia chłopskiego z brazylijską przyrodą w powieści Pampa Jana Krawczyka
- Martyna KASPRZAK (Uniwersytet Jagielloński, ORCID 0000-0001-9693-6644), Tradycja candomblé a Theatrum Mundi Ensemble
- Iwona MATUSZKIEWICZ (Uniwersytet Karola, Praga, Czechy; Uniwersytet Palackiego, Ołomuniec, Czechy), Powinowactwa przestrzenne z tetralogią Stanisława Vincenza w literaturze czeskiej okresu międzywojennego
„Fraza” 2020, nr 3-4 (109-110)
- Tomasz Dalasiński (Stowarzyszenie Badań nad Dyskursami), Podmiot tekstowy a e-rzeczywistość w wybranych wierszach Adama Wiedemanna
- Karolina Kret, Dziewiętnastowieczne tematy, formy i gatunki w twórczości Jacka Dehnela
- Paweł Marciniak, „Ze wspólnej biblioteki / wypożyczył pistolet”, czyli Ewa Lipska wobec polskiego rynku wydawniczego
- Justyna Przeszło, Próby przezwyciężenia traumy poobozowej w dwóch biograficznych powieściach Jerzego Janusza Fąfary
2019
„Fraza” 2019, nr 1–2 (103–104)
- Magdalena Rabizo-Birek (Uniwersytet Rzeszowski, ORCID: (ORCID: 0000-0002-9596-4095)), Jak rodzą się narody? Uwagi o powieści „Stulecie Jakowa” Wołodymyra Łysa
- Iwona Matuszkiewicz (Uniwersytet Karola, Praga, Czechy), Poetyka zamieszkiwania Stanisława Vincenza
- Gershom David Hundert (McGill University, Montreal, Kanada), Drohobycz: miasto mistyków i artystów, przełożyła Aleksandra Smusz (Uniwersytet Rzeszowski)
- Elżbieta Mazur (Uniwersytet Rzeszowski, ORCID: 0000-0001-6986-9386), Rzecz o Przybosiowych wiosnach (jesieni życia) [rec. Władysław Włoch, Przody boczne… (rzecz o „Wierszach dla Uty” i „Wierszach ostatnich” Juliana Przybosia)
- Ewelina Radion (Uniwersytet Rzeszowski, ORCID: 0000-0002-4252-3649), Poezja wobec problemów z istnieniem [rec.: Gustaw Ostasz, Śladami poezji czystej]
- Roman Magryś (Uniwersytet Rzeszowski, ORCID: 0000-0001-6650-9780), Retoryka pochwały i nagany w szkicach krytycznych Jerzego Madejskiego [rec.: Jerzy Madejski, Poetologie strukturalne. Szkice krytyczne]
„Fraza” 2019, nr 3 (105)
- Miłosz Hołody (Uniwersytet Rzeszowski, ORCID: 0000-0001-6909-1746), Magdalena Krzosek-Hołody (Uniwersytet Warszawski ORCID: 0000-0002-7223-3669), Poetry is still beautiful. Projekty Aleca Finlaya w perspektywie ekokrytycznej
- Erwina Dybisz (Uniwersytet Rzeszowski), Wobec „niemieckiego kompleksu wojennej przeszłości”. Kilka uwag o powieści Ostatni weekend w Paryżu Janiny Kościałkowskiej
- Paula Wieczorek (Uniwersytet Rzeszowski), Poe-Land, czyli o trwałej spuściźnie Edgara Allana Poego
„Fraza” 2019, nr 4
- Monika Karpińska (Uniwersytet Rzeszowski), Narrator(ka)? Kreacja osoby mówiącej w Kabarecie metafizycznym Manueli Gretkowskiej
2018
„Fraza” 2018, nr 1 (99)
- Andrzej Lam, Poprawki Czaykowskiego
- Olga Medvedeva-Nathoo, Sowieckie Sny Bogdana Czaykowskiego
- Bogdan Czaykowski, Czesław Miłosz i tak zwana „polska szkoła poetycka”
- Janusz Kryszak, Trzy noce złowieszcze Józefa Łobodowskiego
- Józef Duk, Juliana Przybosia publicystyka i poezja przełomu październikowego
- Karolina Kumka, Vita activa, vita contemplativa i vita voluptaria – elementy dydaktyczno-moralizatorskie w twórczości Jana Grzegorczyka
„Fraza” 2018, nr 2 (100)
- Lilla Moroz-Grzelak, Pomiędzy realnym a wyobrażonym – świat prozy Ermisa Lafazanovskiego
- Edward Balcerzan, Humanista: odpowiedzialność i oddziaływanie
- Iwona Matuszkiewicz, Krajobraz a historia. Uwagi na marginesie dzieł Stanisława Vincenza i Josefa Váchala
- Magdalena Adamarek, O dziejach pewnego mitu. Na marginesie powieści Galicyanie Stanisława Aleksandra Nowaka
- Matylda Zatorska, „Nieznośny dla innych i dla samego siebie”. Jan Potocki i gry męskości
„Fraza” 2018, nr 3-4 (101-102)
- Anna Stanisz-Lubowiecka, Granice mimesis. Portret owalny Edgara Allana Poego
- Tomasz Wojewoda, Komizm świata surrealistycznego w powieści Jesień w Pekinie Borisa Viana
- Aleksander Madyda, Zagadkowa (lub zgoła chybiona) koncepcja Wiersza o zabiciu doktora Kahane Juliana Kornhausera
- Maja Jarnuszkiewicz, „Bezcieleśnie nigdzie nie przetrwasz”. Ciało w zbiorze wierszy Antije Krog Ciało ograbione
- Adrian Gleń, Pokruszone i scalone. Uwagi o krytyce poezji współczesnej Andrzeja Zawady
- Anna Jaworska, Zapomniana kanadyjska antologia polskiej literatury
- Joanna Chłosta-Zielonka, 150 lat piśmiennictwa kaszubskiego w popularnonaukowym dyskursie
2017
„Fraza” 2017, nr 1-2 (95-96)
- Joanna BIREK, Ekran świata. Wino truskawkowe (2007) Dariusza Jabłońskiego jako przykład adaptacji filmowej prozy Andrzeja Stasiuka
- Bernadetta DARSKA, Śmierć jako część życia, czyli umieranie jako (nie)pamiętanie. Notatki na marginesie wybranych utworów Andrzeja Stasiuka
- Karol MALISZEWSKI, „Chciałbym dla siebie zachować archetyp poety”. O poezji Andrzeja Stasiuka
„Fraza” 2017, nr 3-4 (97-98)
- Marek Stanisz, Ciemne metafory Różyckiego
- Wojciech Maryjka, „Całe życie w pociągu”. O motywach kolejowych w twórczości Tomasza Różyckiego
- Anna Spólna, Upiorne transformacje. Pytanie o moc słowa i kondycję poety w Literach Tomasza Różyckiego
- Gustaw Ostasz, Nad genealogią i meandrami istnienia „poezji czystej”
- Karolina Górniak-Prasnal, Dwaj poeci XX wieku wobec pytania: Unde malum? Dialog Tadeusza Różewicza i Czesława Miłosza
- Tomasz Dalasiński, Anarchia i doświadczenie, czyli od dekonstrukcji religii do „słabej” metafizyki w poezji Jacka Podsiadły
2016
„Fraza” 2016, nr 1-2 (91-92)
- Magdalena RABIZO-BIREK, Zapiski ze szkicownika Jacka Antoniego Zielińskiego
- Aleksandra SMUSZ, Biograficzna narracja kobieca w Narzeczonej Schulza Agaty Tuszyńskiej
- Paweł Wiktor RYŚ, Salò, czyli 120 minut „konserwy”. O transgresji i jej negacji w ostatnim filmie Piera Paola Pasoliniego
„Fraza” 2016, nr 3 (93)
- Anna Jaworska, Nieuchwytny czar wrzosowisk Haworth
- Anna Stanisz, „Missing All” – „Brakujące Wszystko”. Obraz miłości w poezji Emily Dickinson
- Elżbieta Dutka, „Klasycyzowanie” Julii Hartwig
- Paweł Marciniak, „I nasze łóżko pędzące Autostradą Słońca”, czyli o podróżach pana Schmetterlinga
„Fraza” 2016, nr 4 (94)
- Grzegorz Czerwiński, Powracając do Odojewskiego
- Dorota Korwin-Piotrowska, Poetyki nieoczywiste Joanny Ślósarskiej
- Jacek Gutorow, Czytając wiersze Andrzeja Buszy
- Aleksander Fiut, Po śladach Miłosza
- Barbara Ludwiczak, Melancholia Innego w prozie Anthony’ego Trollope’a
- Sylwia Majdosz, Pamięć i tożsamość – o dylogii Romana Grena
2015
„Fraza” 2015, nr 1-2 (87-88)
- Alois Woldan, Śląsk mityczny – uwagi o śląskiej prozie Henryka Wańka, przeł. Jürgen Herzog
- Ewa NOWAKOWSKA, Poeta doctus (O Adamie Czerniawskim)
„Fraza” 2015, nr 3 (89)
- Damian Niezgoda. Hołd dla Hrabala. „Mercedes Benz” Pawła Huellego
- Paulina Wójtowicz-Maryjka, W cieniu dwóch wież. Motywy gdańskiego Ratusza i Katedry Oliwskiej w twórczości Stefana Chwina
„Fraza” 2015, nr 4 (90)
- Aleksandra Zasępa, Ułamki rzeczywistości. Błędne ogniki Zygmunta Ławrynowicza wobec gatunku haiku
- Andrzej Lam, Szkic do portretu Zygmunta Ławrynowicza
- Anna Barcichowska, Jak bronić się przed mową nienawiści?
- Edward Balcerzan, „I – zachodząc – rysowałeś horyzont za horyzontem”. O Julianie Przybosiu
- Justyna Budzik, „Mnogość jest w moim umyśle…” Zygmunta Ławrynowicza spotkania z poezją Johna Robinsona Jeffersa
- Paweł Majerski, „Zabrano ptakom smagłość lotu” Kilka uwag o mieście w poezji Zygmunta Ławrynowicza
- Władysław Włoch, Uta-garuta, czyli moje zaklepywanie „Chowanki”
2014
„Fraza” 2014, nr 1-2 (83-84)
- Alois Woldan, Cesarz jako wielkość mityczna – Franciszek Józef I w literaturze polskiej XX wieku, przełożył Andrzej Pańta
- Alois Woldan, Obraz Wiednia we współczesnej literaturze polskiej, przełożył Andrzej Pańta
„Fraza” 2014, nr 3 (85)
- Dorota Bielenda, Śmierć – żałoba – eschatologia O „Seansie serdecznym” Stanisławy Kopiec
- Piotr Sobolczyk, HOMOEROTYCZNY BAROK? Wokół dwóch wierszy Villamediany
- Magdalena Bąk, Kapryśność bogów, czyli o sztuce prestidigitatorskiej Jorge Luisa Borgesa
„Fraza” 2014, nr 4 (86)
2013
„Fraza” 2013, nr 1-2 (79-80)
- Justyna Chłap-Nowakowa, Bez znieczulenia. Wiersze i zapiski Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej z lat II wojny
„Fraza” 2013, nr 3 (81)
- Justyna Kroczak, Estetyka dysonansu Fiodora Dostojewskiego
- Marian Pankowski, Trans-Atlantyk Witolda Gombrowicza. Zwycięstwo retoryki
- Slawomir Iwasiów, „Celem mojej pielgrzymki jest zawsze inny pielgrzym”. Podróż w prozie Olgi Tokarczuk
- Tomasz Chomiszczak, Od literatury do literaturoznawstwa. Akademickie oblicze Mariana Pankowskiego
- Tomasz Chomiszczak, Pankowski i Ghelderode. Przyjaźń i przekład
2012
„Fraza” 2012, nr 1-2
- Tomasz Umerle, Melancholia w „Nad Niemnem”, czyli o szyi Teresy Plińskiej
- Magdalena Bisz, W poszukiwaniu transcendencji. Sacrum według Nahacza
- Agnieszka ISKRA-PACZKOWSKA, Czy możliwa jest kultura bez Mistrza?
„Fraza” 2012, nr 3
- Piotr Sobolczyk, Dokąd wskakuje ta nienapisana żaba…? Albo anty-haiku Beaty Szymańskiej
- Piotr Sobolczyk, Punty preferencyjne i punkty rozbieżności
- Kamila Gieba, „Z bazaru powstałeś, w bazar się obrócisz”. O semantyzacji przestrzeni bazaru w „Kieszonkowym atlasie kobiet” Sylwii Chutnik
- Milena Rosiak-Kłębik, Literacko-fotograficzne obrazy ludzi w prozie Andrzeja Stasiuka
„Fraza” 2012, nr 4
- Anna Kronenberg, „W stronę delikatniejszego zamieszkiwania Ziemi” – geopoetyka Kennetha White’a
- Danuta Paszkowska, Bryll – Miłosz; Miłosz – Bryll. Czy dialog?
- Arkadiusz Luboń, Zacieranie śladów. Uwagi o teorii, praktyce i krytyce translatorskiej na marginesie jednego wiersza Roberta Frosta w przekładzie Stanisława Barańczaka.