Michał Banaszak, Miejsca,
red. Adam Wiedemann, Biblioteka Galerii Literackiej przy Galerii Sztuki Współczesnej BWA – Biblioteka „Frazy”, Olkusz 2018.
Cena: 15 zł
Książka do nabycia pod adresem: galeriaolkusz@op.pl
Wiersze laureata I Nagrody XIII OKP im. Kazimierza Ratonia Olkusz 2017: „Michał Banaszak w swoim drugim tomiku odkrywa świat i siebie w całym rejestrze opisowych wcieleń, pielgrzymce wyobraźni i pamięci przez różne zakątki, skrawki rzeczywistości. […] W wierszach zbiorku Miejsca pulsuje, napiera żywioł narracyjny, przy czym dokonuje się jakieś splątanie realności, zwykłości z planem uniwersum, wymiarem niekiedy galaktycznym”.
Z recenzji Ryszarda Mścisza
Miejsca, ludzie, opowieści. O twórczości Andrzeja Stasiuka.
Studia i szkice pod redakcją Magdaleny Rabizo-Birek, Matyldy Zatorskiej i Damian Niezgody, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego – Stowarzyszenie Literacko-Artystyczne „Fraza”, Rzeszów 2018, ss. 415.
Cena: 40 zł
Książka Miejsca, ludzie, opowieści. O twórczości Andrzeja Stasiuka to pierwsze monograficzne opracowanie dorobku autora Murów Hebronu – opracowanie ważne i potrzebne. Monografia ugruntowuje pozycję pisarza, który nigdy nie utracił magicznej umiejętności opowiadania. Stasiuk od lat bowiem jest niepodzielnym panem wyobraźni polskich (i nie tylko polskich) czytelników. Pod tym względem niewielu może się z nim równać.
Prof. dr hab. Sławomir Buryła
Ślady pracowitego żywota Ryszarda Demela,
projekt okładki: Grzegorz Wolański, redakcja: Jan Wolski, Biblioteka „Frazy”, Rzeszów 2018, ss. 362.
Cena: 40 zł
Ryszard Demel grafik i witrażysta, także nauczyciel akademicki i historyk sztuki, opatentował oryginalną technikę witrażu refrakcyjnego. Dziełem jego życia jest zespół pięciu witraży w Katedrze Padewskiej. Dba o zachowanie pamięci o Polakach, którzy zapisali się w historii Uniwersytetu Padewskiego. Zasługi położył także dla ratowania dzieła literackiego Sergiusza Piaseckiego.
Brał udział w wielu wystawach plastycznych, jest autorem licznych publikacji w czasopismach polskich, angielskich i włoskich. Honorowy obywatel Ustronia i Padwy.
Mieczysława Wazacz, Wrocław ocalałych,
rysunki w tekście i na okładce: Piotr Dumała, redakcja: Jan Wolski, Biblioteka „Frazy” [seria prozatorska], Rzeszów 2018, ss. 112.
Cena: 20 zł
Wrocław to moje rodzinne miasto, a przecież nie urodziłam się we Wrocławiu. Po kądzieli jestem Lwowianką, a po mieczu z okolic Góry Kalwarii. Opuściłam Wrocław mając lat 17. Minęło ponad pół wieku, moja przeszłość mnie dogoniła. Spisałam ją, żeby nie odeszła w niepamięć.
Mieczysława Wazacz
Te poważne historie opowiedziane są lekko, i przez większość opowieści z takim humorem, że nie sposób nie podziwiać sztuki pisarskiej autorki. Nie znam wielu książek, które tak urzekająco przywołują przeżycia dzieciństwa, i tak przekonująco re-kreują wizję świata obserwowanego oczyma dziecka (…)
Teresa Halikowska-Smith, Wrocław ocalałych „mała ojczyzna” Mieczysławy Wazacz, „Tydzień Polski” (Londyn) 1.2.2019
Piotr Strzałkowski, Trzech,
projekt okładki i rysunki w tekście: Katarzyna Strzałkowska, redakcja: Krystyna Walc, Biblioteka „Frazy” [seria prozatorska], Rzeszów 2018, ss. 80.
Cena: 18 zł
Trzy opowieści – trzy relacje z poszukiwań i prób odpowiedzi na pytania związane z ostatnią wojną – to jednocześnie świadectwo złożoności losów polskich w dwudziestym wieku. Szczegóły rodzinnych historii, do których udało się dotrzeć dzięki dociekliwości autora i zaskakującym zbiegom okoliczności, stają się świadectwem wyborów i doświadczeń ich bohaterów. Fascynująca lektura i zapis uporczywego dochodzenia do prawdy o tamtych czasach.
Od wydawcy
Dorota Janiszewska-Jakubiak, Mariusz Olbromski, Jan Wolski, Joseph Conrad-Korzeniowski – Marynarz z Kresów,
opracowanie graficzne i ilustracje: Grzegorz Wolański, redakcja Urszula Olbromska, Biblioteka „Frazy”, Rzeszów 2018, ss. 76.
Cena: 28 zł
Józef Conrad-Korzeniowski – marynarz z Kresów to druk okolicznościowy przygotowany dla uczczenia 160. rocznicy urodzin Pisarza, w związku z ogłoszeniem przez Sejm RP roku 2017 Rokiem Josepha Conrada-Korzeniowskiego i Rokiem Rzeki Wisły, symbolu naszego naturalnego oraz historyczno-kulturowego dziedzictwa. Książka w bibliofilskim nakładzie 222 egzemplarzy jest swoistym dokumentem i dziełem literackim zarazem, oddająca należny hołd wielkiemu Polakowi i obywatelowi świata, propagatorowi uniwersalnych wartości moralnych i etycznych oraz Królowej Polskich Rzek, będącej jednym z symboli naszej tożsamości.
Od wydawcy
W cyklu niewielu wydarzeń kulturalnych, którymi w Polsce uczczono (…) Josepha Conrada-Korzeniowskiego z okazji 160. Rocznicy urodzin pisarza, wyróżnia się ta niewielka książeczka wydana w Rzeszowie, dość niesłusznie opisana przez redaktorów jako „druk okolicznościowy”. Niesłusznie, bo jest to tom zawierający wartościowe poznawczo i literacko teksty (…).
Or., Nad książkami, „Odra”
Edward Zyman, Bez prawa azylu,
projekt okładki i prace w tekście: Joanna Dąbrowska, redakcja: Marek Kusiba, Biblioteka „Frazy” [seria poetycka], Polski Fundusz Wydawniczy w Kanadzie – Stowarzyszenie Literacko-Artystyczne „Fraza”, Toronto – Rzeszów 2018, ss. 160.
Cena: 24 zł
Bez prawa azylu jest jeszcze jedną książką Zymana, w której do głosu dochodzi „ja” emigranta z całym zasobem problematyki, jaka wiąże się z tym statusem. Nie wystarczył bowiem wymarzony, szeroki oddech wolności, zapewnienie względnego dobrobytu, osiągnięcie tego, czego spodziewał się wędrowiec lecący w boeingu do kraju wybranego. Wszystko to okazało się w przyszłości tylko powierzchownym pragnieniem…
Elżbieta Cichla-Czarniawska, Podróż w głąb pamięci, „Akcent” 2018, nr 4.
Życie na emigracji jest trudnym wyborem, ograniczeniem wolności, skazaniem na ciągłe analizowanie swojej sytuacji.
Anna Łozowaka-Patynowska, Od wieży Babel do dobrej nowiny, „Elewator” 2019, nr 1 (27)
Maja Elżbieta Cybulska, Rysa. Wątki,
opracowanie graficzne: Grzegorz Wolański, redakcja Jan Wolski, Biblioteka „Frazy” [seria prozatorska], Rzeszów 2018, ss. 120.
Cena: 24 zł
Teresa jest najwyraźniej zagubiona. Popatrz – mówi. Sforsowałyśmy jamę. Wydawałoby się, że resztę da się oswoić. A jednak ciągle coś dokucza, jakby nie dające mi się usunąć pęknięcie. Została rysa, odpowiadam Teresie. Zdecydowanie!
(fragment książki)
Książka Rysa nosi wszelkie znamiona autobiografii, napisanej jednak w sposób nieoczywisty i wielowarstwowy. Konstrukcję książki tworzą, znane jako odmiany literacko-gatunkowej autobiografii: forma ciągłej narracji, dziennik intymny, listy, e-maile, także pojedyncze pocztówki, esej i gawęda wspomnieniowa. Zawarte są w niej także komentowane prze autorkę fragmenty dokumentów, wiersze, co pozwala wysnuć wniosek, iż czytelnik ma do czynienia z dziełem synkretycznym.
Anna Puzio, Suma chwil, „Twórczość” 2019, nr 5 (882)
Florian Śmieja, Nanizując paciorki słów. Z notacji ostatnich.
Wstęp, wybór wierszy oraz redakcja: Edward Zyman, projekt okładki wg. pracy Iwony Dufaj: Joanna Dąbrowska, Biblioteka „Frazy” [seria poetycka], Polski Fundusz Wydawniczy w Kanadzie – Stowarzyszenie Literacko-Artystyczne „Fraza”, Toronto – Rzeszów 2018, ss. 208.
Cena: 24 zł
Poeta, tłumacz, badacz literatury hiszpańskiej. Studiował anglistykę na Uniwersytecie Londyńskim, iberystykę na University of Nottingham. Należał do grupy poetów polskich skupionych wokół pism „Merkuriusz Polski” i „Kontynenty”. Od 1969 wyjechał do Kanady, gdzie wykładał w University of Western Ontario. Debiutował w 1953 roku zbiorem wierszy Czuwanie u drzwi. Swoje wiersze, szkice literackie, wspomnienia publikował w pismach krajowych i emigracyjnych. Jest autorem licznych szkiców, tłumaczeń.
Janusz Pasterski, Księga Likierka i inne wiersze,
opracowanie graficzne i ilustracje: Antoni Nikiel, redakcja Jan Wolski, Biblioteka „Frazy” [seria poetycka], Rzeszów 2018, ss. 76.
Cena: 15 zł
Likierek to kot sui generis. To ani kot Macavity kryminalista, ani kot Cogito racjonalista, ani to Choupette – śnieżnobiała kochanka Lagerfelda, ani w pustym mieszkaniu kot obrażony, lecz kot, który chodzi własnymi drogami i myśli własnymi myślami, z poczuciem humoru łagodnym jak powiew podkarpackiego wiatru w naszych dziwnych czasach, które z uporem schodzą na psy.
Andrzej Busza
Barbara Sokołowska, „Dlaczego tamtych stron zapomnieć nie ma mocy…” Kresy w twórczości Juliana Wołoszynowskiego,
projekt okładki: Janusz Górnicki, redakcja: Krystyna Walc, Biblioteka „Frazy” [seria naukowa], Rzeszów 2018, ss. 362.
Cena: 35 zł
We współczesnym literaturoznawstwie uobecniają się coraz wyraźniej tendencje do odczytań tematu kresowego poprzez optykę dekonstrukcji i postkolonializmu. Książka Barbary Sokołowskiej, prezentując powaby tradycyjnych ujęć, wzbogaca je o tematologię i poetykę kulturową. Odniesione do twórczości Juliana Wołoszynowskiego dobrze harmonizują z „emigracją wyobraźni” tego pisarza do „podolskiego dziedzictwa” oraz osobliwościami artystycznymi autora Opowiadań podolskich.
prof. dr hab. Stanisław Uliasz
z recenzji wydawniczej
Paweł Podlipniak, Herzlich Endlösen,
red. Anna Spólna, Halina Bogusz, projekt okładki i ilustracje Mariusz A. Dański, Galeria Literacka przy GSW w Olkuszu, Biblioteka „Frazy”, Olkusz 2017, ss. 96.
Cena: 15 zł
Tomik zdobywcy I miejsca w XII Ogólnopolskim Konkursie Poetyckim im. Kazimierza Ratonia (Olkusz 2016). Podlipniak jest dojrzałym poetą o wyrazistej, rozpoznawalnej dykcji. Najbliższa jest mu pojemna formuła nowoczesnego klasycyzmu: ironicznego, zabarwionego katastrofizmem, rysującego, podszytą czarnym humorem, tragiczną wizję kondycji człowieka późnej nowoczesności.
Jerzy Wratny, Wiersze wybrane
wstęp: Magdalena Bajer, opracowanie graficzne i ilustracje: Marlena Makiel-Hędrzak, redakcja Jan Wolski, Biblioteka „Frazy” [seria poetycka], Rzeszów 2017, ss. 120.
Cena: 18 zł
Wiersze wybrane Jerzego Wratnego, pochodzące z różnych okresów „najnowszej biografii” autora, dają pełny przegląd jego twórczości, ukazując jej ewolucję, zarazem trwałe sedno stosunku poety do otaczającego świata. To postawa chrześcijańska z wszelakimi cechami katolicyzmu posoborowego, otwartego, pogodzonego, na poziomie codziennym, z rzeczywistością, o której wiadomo, że niedoskonała, ale zadana nam do przeżywania i do opisania w poezji.
Magdalena Bajer
Irena Wielgat, Z dziecka niewolnik. Wywieziona z Łodzi do Bielefeld – wspomnienia lat robót przymusowych w Niemczech / Als Kind versklavt – Aus Łódź verschleppt nach Bielefeld – Erinnerungen an die Jahre der Zwangsarbeit in Deutschland,
wydane przez Wolfganga Herzoga i Merret Wohlrab,
tłumaczenie na język polski: Jan Wolski.
Verlag für Regionalgeschichte / Stowarzyszenie Literacko-Artystyczne „Fraza”
Bielefeld – Rzeszów 2017, ss. 288.
Cena: 40 zł
Od wydawców
Rapperswilskie silva rerum.
Szkice pod redakcją Jana Wolskiego, projekt graficzny Grzegorz Wolański, Biblioteka „Frazy”, Rzeszów 2017, ss. 160.
Cena: 34 zł
Książka gromadzi teksty referatów wygłoszonych podczas sympozjum w Uniwersytecie Rzeszowskim towarzyszącemu otwarciu wystawy o historii Muzeum Polskiego w Rapperswilu w październiku 2016 r. autorstwa Haliny Florkowskiej-Frančić, Haliny Czubaszek, Hanny Krajewskiej, Tadeusza Władysława Świątka, Izabeli Gass, Elżbiety Jastrzębowskiej i Jana Wolskiego
Jan Belcik, Cienie Getsemani
projekt okładki i ilustracje Marlena Makiel-Hędrzak, redakcja Jan Wolski, Biblioteka “Frazy” [seria poetycka], Rzeszów 2017, ss. 53.
Cena: 15 zł
Najnowszy tom poety z Krosna gromadzi wiersze zainspirowane podróżą do Ziemi Świętej. To zarazem poetycki dziennik podróży, reportaż i przewodnik po historii i współczesności tego niezwykłego miejsca, cykl medytacji i modlitw oraz erudycyjny dialog z Pismem Świętym i poprzednikami w podejmowaniu tego tematu – m.in. Juliuszem Słowackim i Karolem Wojtyłą.
Zygmunt Ławrynowicz, Stracony z rodzinnego gniazda wprost w kipiel epoki. Twórczość Zygmunta Ławrynowicza Studia i szkice
pod redakcją Alicji Jakubowskiej-Ożóg i Jana Wolskiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego – Stowarzyszenie Literacko-Artystyczne „Fraza”, Biblioteka „Frazy” [seria naukowa], Rzeszów 2017, ss. 423.
Cena: 34 zł
Był prawdziwy i szczery do bólu, modlitewnie. Jak wszyscy poeci nieistniejących już wtedy „Kontynentów”, także w trudnych dla Polski czasach daleki zarówno od języka patriotycznego frazesu, jak od szyfrów i pułapek zanachronizowanej poezji lingwistycznej, sięgał do pokładów własnej tożsamości, od odrodzenia przez pokorę w obliczu klęski, jakby ponawiając dramat, tragedię i nadzieję obrzędu Dziadów.
Fragment Szkicu do portretu Zygmunta Ławrynowicza Andrzeja Lama
Alicja Ungeheuer, Wiersze kuchenne,
redakcja Jan Wolski, zdjęcia Marcin Gołąb, Stowarzyszenie Literacko-Artystyczne „Fraza”, [seria poetycka], Rzeszów 2016, ss. 49.
Cena: 15 zł
Alicja Ungeheuer w swoim najnowszym tomie wierszy sięga po zjawiska znane z twórczości lingwistycznej i prowadzi z czytelnikiem specyficzną rozmowę – grę – zabawę. Chętnie posługuje się onomatopejami, niedopowiedzeniami, żartem słownym, co podkreśla dystans do świata, ludzi, wydarzeń. Tytułowa „kuchnia” staje się metaforą wszechświata. Poetka nawiązuje także do obszaru dzieciństwa, by poprzez jego opis ujawnić ukryty w człowieku potencjał dziecka. Tom jest więc świadectwem lub próbą odnajdywania wolności w dorosłym świecie.
Jan Wolski
Andrzej Busza, Atol. Wiersze wybrane,
redakcja i posłowie Janusz Pasterski, opracowanie graficzne Janusz Górnicki, na okładce wykorzystano obraz Wilhelminy Buszy Astronauta, Polski Fundusz Wydawniczy w Kanadzie – Stowarzyszenie Literacko-Artystyczne „Fraza”, Toronto – Rzeszów 2016, ss. 247.
Cena: 24 zł
Pierwsze krajowe wydanie polskiej i angielskiej poezji jednego z ostatnich twórców emigracji niepodległościowej, z londyńskiej grupy Kontynentów, obejmuje cały dorobek poety – od wydanego w Instytucie Literackim w Paryżu debiutu „Znaki wodne” (1969) po bibliofilski tomik „Niepewność” (Toronto 2013), także wiersze rozproszone i dotąd niepublikowane.
Utwory poetyckie Andrzeja Buszy są swego rodzaju syntezą tradycji i nowoczesności, przeszłości i teraźniejszości, indywidualności i zbiorowości, prywatności i kodów kultury, intymności i ekfrastyczności. Mitologiczno-biblijny kostium, odzwierciedlając „podskórny katastrofizm”, podkreśla grozę i pustkę egzystencji, w którą wpisane są głównie przemijanie, cierpienie, zagubienie, alienacja, rozpacz będąca konsekwencją przekonania, że „[…] potomne czasy/ wszystko zarówno/pokryją zapomnieniem”.
Agnieszka Nęcka, Imperatyw bycia w ruchu, „Nowe Książki” 2017, nr 3.
Marta Tomczyk-Maryon, Sto par bytów,
redakcja Łukasz Jarosz, na okładce: obraz Steela Aksla Hovmanda Mardsena, Echo, Galeria Literacka przy GSW BWA w Olkuszu – Biblioteka „Frazy”, Olkusz 2016, ss. 44.
Cena: 15 zł
Dojrzały poetycki debiut laureatki I nagrody XI Ogólnopolskiego Konkursu im. Kazimierza Ratonia 2015. Wiersze Marty Tomczyk-Maryon – pochodzącej z Krakowa literaturoznawczyni, autorki opowiadań, tłumaczki, mieszkającej od kilku lat w Norwegii – wyróżnia wysoka temperatura zaangażowania w świat w i Polskę, (auto)krytycyzm refleksyjność, czarny humor i realizm. Objawia się czytelnikom poetka myśląca, mocno stąpająca po ziemi i stawiająca przed sobą najwyższe poetyckie wzory wyrafinowania i prostoty: Emily Dickinson i Wisławę Szymborską.
Florian Śmieja, Dotykanie świata. Wiersze wybrane,
wstęp Zbigniew Andres, wybór wierszy, układ tomu, redakcja Edward Zyman, projekt okładki Marlena Makiel-Hędrzak, Polski Fundusz Wydawniczy w Kanadzie – Stowarzyszenie Literacko-Artystyczne „Fraza”, Toronto – Rzeszów 2016, ss. 428.
Cena: 28 zł
„Dotykanie świata” jest wyborem wierszy, obejmującym dorobek z ponad 60 lat pracy twórczej emigracyjnego poety, tłumacza, eseisty, znawcy literatury hiszpańskiej i hispanoamerykańskiej, profesora uczelni angielskich, kanadyjskich i polskich. Są tu motywy rekonstruujące świat zapamiętany sprzed emigracji, a zatem momenty z wczesnej młodości i dzieciństwa oraz motywy (zapisane refleksje) nawiązujące do okresu późniejszego, zwłaszcza do sytuacji po upadku komunizmu, to jest po roku 1989. Mamy tutaj jakby doświadczenie historii, aktywne towarzyszenie przemianom dziejów, ale też i literacki zapis kondycji ludzkiej, swoistą diagnozę wewnętrznych stanów człowieka.
(ze Wstępu)
Hugo Loetscher, Klucz do pralni,
przełożył Jan Wolski, opracowanie graficzne Marek Pokrywka i duet Wolwo, Biblioteka „Frazy”, [seria prozatorska], Stowarzyszenie Literacko-Artystyczne „Fraza”, Rzeszów 2016, ss. 165.
Cena: 26 zł
Hugo Loetscher lubi bawić się słowem i potrafi przedstawić językowe perypetie w sposób równie zajmujący i zabawny, co prof. Jerzy Bralczyk. […] rozprawia się z narodowymi przywarami Szwajcarów. Teksty Loetschera służą wyostrzeniu spojrzenia, uczą kultury krytyki, dystansu do siebie i szacunku dla innych narodów. To doskonała lektura dla osób, które planują stały pobyt w tym kraju, chcą go lepiej poznać.
Aleksandra Urbańczyk, „Forum Akademickie” 2017, nr 1.
Krystyna Lenkowska, Babeliada
projekt okładki Marek Pokrywka, Stowarzyszenie Literacko-Artystyczne „Fraza”, Rzeszów 2016, ss. 140.
[…] to, iż nie sposób czytać prozy Lenkowskiej konsumpcyjnie, stanowi o atrakcyjności tego wystąpienia. […] literatury „z życia wziętej”, zwłaszcza tej operującej „kobiecymi tematami” mamy za dużo, […] Lenkowska również chciała – by tak rzec – dać coś od siebie, wypowiedzieć jakąś własną prawdę, otwierając się na inną niż poetycka ekspresję. Rozegrała jednak partię po swojemu, wypada więc ukłonić się pisarce.
Dariusz Nowacki, Los zaszyfrowany, „Nowe Książki” 2016, nr 10.
Cena: 25 zł
Debiut prozatorski znanej poetki, tłumaczki i animatorki życia literackiego. Anna Janko napisała po lekturze książki: „»Babeliada« jest wyrafinowana estetycznie, intelektualnie, językowo; to książka elitarna w każdym calu. Dla czytelnika poszukującego w literaturze artystycznej przygody i egzystencjalnej prawdy”.
Jan Tulik, Trzewiczek Amalii albo umarłych z żywymi obcowanie
projekt, przygotowanie i skład WOLWO (Grzegorz Wolański i Jan Wolski), Stowarzyszenie Literacko-Artystyczne „Fraza” [seria poetycka], Rzeszów 2016, ss. 38.
Cena: 18 zł
Poemat Jana Tulika złożony z siedmiu części i epilogu to opowieść o czasie, jego warstwowej, ale jednolitej strukturze, w której przeszłość to tylko inna teraźniejszość. Jego bohaterką jest Amalia Mniszchowa, jedna z najbardziej wpływowych kobiet XVIII wieku, której nagrobek w dukielskim kościele, wabi zmysły, inspiruje i fascynuje poetów i pisarzy, by przywołać „Duklę Amaliową (1952-1975)” Mirona Białoszewskiego, „Duklę” (1982) Jerzego Harasymowicza, „Duklę” (1997) Andrzeja Stasiuka, czy jeszcze inną „Duklę” (2004) Janusza Szubera. Do grona tego dołączył teraz Tulik.
Jan Wolski
Radosław Wiśniewski, Inne bluesy,
redakcja Joanna Mueller, na okładce obraz Ireny Gajser, bez tytułu ze zbiorów GSW w Olkuszu, Biblioteka Galerii Literackiej przy GSW BWA w Olkuszu – Biblioteka „Frazy”, redaktor serii Olgerd Dziechciarz, Olkusz 2015, ss. 45.
Cena: 15 zł
W wierszach Radosława Wiśniewskiego zwraca uwagę oryginalne wykorzystanie oniryzmu jako sposobu opisanie nie tego, co „nieświadome”, ale tego właśnie, co znane, obecne w myślach, może nawet bliskie. Paradoksalnie to rzeczywistość dopomina się o głos, wciska się zdarzeniami, głosami, obrazami
Janusz Pasterski, Sny i odkrycia, „Fraza” 2015, nr 1-2.
Książkę można także nabyć przez stronę Stowarzyszenia Żywych Poetów w Brzegu https://zywipoeci.pl/
Jan Darowski, Poezje,
posłowie Jan Wolski, t. 2 Dzieł Jana Darowskiego, Stowarzyszenie Literacko-Artystyczne „Fraza”, Rzeszów 2015, ss. 428.
Cena: 32 zł
Zamykający edycję „Dzieł Jana Darowskiego” tom gromadzi praktycznie całą zachowoną spuściznę poetycką tego wybitnego a zapomnianego pisarza z konstelacji Kontynentów, który za życia opublikował w Londynie jedynie dwa tomy wierszy. Obejmuje wiele nieznanych ineditów, z których wyróżnia się obszerny cykl miniatur „Okruchy” oraz przekłady wierszy D.H. Lawrence’a i W.B. Yeatsa. Tom zamyka sylwetka Darowskiego nakreślona przez jego syna Michała oraz spis angielskich przekładów poety.
Grażyna Zambrzycka, Niewidzialny zapaśnik,
redakcja: Edward Zyman, projekt okładki: Janusz Górnicki, [Biblioteka „Frazy” – seria poetycka], Polski Fundusz Wydawniczy w Kanadzie – Stowarzyszenie Literacko-Artystyczne „Fraza”, Toronto – Rzeszów 2015, ss. 52.
Cena: 12 zł
Ósmy w dorobku Grażyny Zambrzyckiej, autorki mieszkającej od lat w Vancouver, dowodnie pokazuje, że po odejściu poetów tej miary, co Wacław Iwaniuk i Bogdan Czaykowski, być może mamy do czynienia z najciekawszym polskim głosem lirycznym (wyobraźnią, dykcją) w Kanadzie. […]
Kształtna forma dobrze koresponduje z filozoficzną problematyką tej twórczości, od lat eksplorującej motyw egzystencjalnej wędrówki, przygody i niespodzianki w strumieniu zmieniającego się czasu, pejzażu, okoliczności. Podróży sprzęgającej idee twórczego, uważnego życia i bliskiej zawsze sztuki, tradycji, przeszłości, której podmiotem oraz uczestnikiem jest wędrująca przez świat i czas „świadomość”.
Karol Wojewoda, Wędrowanie jest początkiem jeszcze większej tęsknoty, „Nowe Książki” 2015, nr 8.
Kazimierz Surowiec, „Kto ty jesteś?”. Poezja Władysława Bełzy dla dzieci,
projekt graficzny Janusz Górnicki, [Biblioteka „Frazy”: seria naukowa], Stowarzyszenie Literacko-Artystyczne „Fraza”, Rzeszów 2014, ss. 234.
Cena: 12 zł
W pracy zostały zawarte refleksje o poezji Bełzy dla dzieci. W polu zainteresowań znalazły się zarówno zapomniane dziś wiersze dydaktyczne, jak też motywy religijne w liryce, a nade wszystko utwory patriotyczne, które przyniosły mu największe uznanie czytelników.
Z Wstępu
Roman Sabo, Podwórko,
redakcja Edward Zyman, projekt okładki i grafiki wewnątrz książki: Alicja July, [Biblioteka „Frazy” – seria poetycka], Polski Fundusz Wydawniczy w Kanadzie – Stowarzyszenie Literacko-Artystyczne „Fraza”, Toronto – Rzeszów 2014, ss. 52.
Cena: 12 zł
Podwórko jest poetycką wyprawą w przeszłość, w świat krajobrazów dzieciństwa, pierwszych wtajemniczeń i olśnień bytu. […] jest równocześnie ciekawym literacko i filozoficznie dyskursem o urodzie, tajemnicy i sensie życia.
Edward Zyman
Wacław Iwaniuk, Dom,
przygotowanie do druku, posłowie i noty: Jan Wolski, opracowanie graficzne: Janusz Górnicki, [Biblioteka „Frazy” – seria dramaturgiczna], Polski Fundusz Wydawniczy w Kanadzie – Stowarzyszenie Literacko-Artystyczne „Fraza”, Toronto – Rzeszów 2014, ss. 160.
Cena: 24 zł
Tom gromadzi teksty dramatów lub wykazujące charakter dramaturgiczny, jakie udało się odnaleźć i które zachowały się w archiwum Wacława Iwaniuka.
Zawiera: czteroaktową sztukę Dom; Szopkę polityczną 1952; fragmenty sztuki Klucz; „szopkę torontońską” Chochoły.
Jan Wolski, Z posłowia
Hanna Świderska, Moje uniwersytety,
redakcja: Zenon Ożóg, projekt okładki: Janusz Górnicki, [Biblioteka „Frazy” – seria prozatorska], Rzeszów 2014.
Cena: 24 zł
Opis gehenny zesłania widzianej oczyma spostrzegawczej, wrażliwej dziewczynki, odtworzony przez dorosłą autorkę między innymi na podstawie pisanego w tamtych czasach dzienniczka, jest nie tylko świadectwem, ale także prawdziwą literaturą.
Irena Janowska, „Nowe Książki” 2015, nr 6.
Książkę […] czytałem z zachwytem kilka razy, z wielką przyjemnością i ciekawością porównując ją ze znaną literaturą przygodową, np. książkami Blaise Cendrarsa; wytrzymuje te porównania, wychodzi z ich zwycięsko. […] żywy i barwny język, serdeczne emocje, cudne poczucie humoru, awantury i wybryki – doprawdy Stachurowie „życiopisanie” blednie i staje się bezbarwne.
Paweł Zawadzki, Awantury Genowefy Rzeromskiej, „Nowy Czas” (Londyn) 2015, nr 8 (217).
Artur Olechniewicz, Dalej niż błękit,
redakcja Jan Wolski, [Biblioteka „Frazy”: seria prozatorska], Stowarzyszenie Literacko-Artystyczne „Fraza” – Rzeszów 2014, ss. 124.
Cena: 18 zł
Tom pochodzącego z Sanoka malarza i pisarza […] to zbiór czterech opowiadań […]. Powracają w nich znane już motywy fabularne i światopoglądowe: nieszczęśliwa miłość, zawikłane relacje damsko-męskie, samotność przemijanie, rozczarowanie życiem. Ten katalog dystynkcji pisarz wzmacnia jeszcze – obecną w niemal wszystkich tekstach – atmosferą schyłkowości, nieuniknionego niszczenia, atrofii.
Jan Burnatowski, Szkice do powieści, „Nowe Książki” 2014, nr 11.
Pozostaje […] podziwiać malowany przez Artura Olechniewicza krajobraz, pejzaż jego powieści i opowiadań, krainę wyobraźni, którą przed nami otwiera, pozornie sielską i barwną, a w istocie pełną dramatów i tragicznych losów bohaterów. I wtedy można poszukać w tych tekstach jeszcze głębszego sensu, życiowej filozofii, literackich konotacji i nieodkrytego znaczenia […]
Joanna Kułakowska-Lis
Roman Chojnacki, Do prywatnego użytku,
redakcja Edward Zyman, projekt okładki Maciej Falęcki, [Biblioteka „Frazy”: seria poetycka], Polski Fundusz Wydawniczy w Kanadzie – Stowarzyszenie Literacko-Artystyczne „Fraza”, Toronto – Rzeszów 2014, ss. 32.
Cena: 10 zł
Roman Chojnacki prowadzi intensywny, dramatyczny dialog ze światem. Z jego wymykającą się słowu urodą i tajemnicą, łączącym zachwyt i niepokój, zachłanność i ukryty na dnie każdego wersu lęk.
Edward Zyman
Numery archiwalne „Frazy” i publikacje książkowe można zamawiać w redakcji fraza@ur.edu.pl.
Opłatę za publikacje należy wpłacać na konto:
PKP BP I/O Rzeszów 89 1020 4391 0000 6602 0043 7079.