Biblioteka

Sekrety szwajcarskiej guwernantki. Towarzystwo Polsko-Szwajcarskie z Warszawy na tropie przygód podróżniczki z Herzogenbuchsee

Scenariusz i adaptacja: Beata Kubiszyn-Puka, ilustracje: Paulina Kopestyńska, opracowanie graficzne: Marlena Pierepioka, Biblioteka „Frazy”, PAN – Archiwum w Warszawie, Warszawa – Rzeszów 2025, ss. 48.

Cena: 36 zł

Lina Bögli (1858-1841) jest autentyczną postacią – nowoczesną Szwajcarką, której odwaga i ciekawość świata do dziś budzą zainteresowanie i podziw. Była i jest inspirującą kobietą  – pierwszą Szwajcarką, która dwukrotnie objechała świat sama i… bez pieniędzy! (…)
Napisała dwie książki: Vorvärts (1902-1903), znaną w Polsce pod tytułem Avanti oraz Immer Vorvärts (1913-1914).

Ze wstępu:
Paulina Kopestyńska
Beata Kubiszyn-Puka

Jan Kozak, Dzieci Stracha, na okładce i w tomie wykorzystano fotografie: Jolanty Mazurkiewicz: posłowie: Jan Wolski.

Biblioteka „Frazy” [seria poetycka], Rzeszów 2025, ss. 64.

Cena: 24 zł

To wiersze rozległe w przestrzeniach swych struktur, ale zarazem skupione, metaforyczne i wieloznaczne. Z jednej strony poeta notuje to, co zobaczone, posłyszane, pomyślane, naturalnie doznane, wyłaniające się z ożywienia pamięci, Są jakby montażami złożonymi z myśli, wrażeń i wniosków, chociaż te ostatnie często są w zawieszeniu, tworzą coś w rodzaju wezwania dla czytelnika, który powinien je ostatecznie domknąć.

Z posłowia Jana Wolskiego

Wielkie sprawy codzienne. Studia i szkice o twórczości Jana Tulika,

red. naukowa: Magdalena Rabizo-Birek i Jan Wolski, proj. okładki: Sylwia Tulik.
Biblioteka „Frazy” [seria naukowa], Rzeszów 2025, ss. 386.

Cena: 65 zł

Mimo że autorzy artykułów, esejów i szkiców reprezentują odmienne metodologie i wrażliwość, odkrywają elementy składające się na wielowymiarowy portret osobowości twórczej Jana Tulika. Niektóre wypowiedzi zawierają akcenty osobiste, które umiejscawiają snute refleksje w czasie i przestrzeni. Autora Furty poznajemy głównie jako poetę, ale także jako uczestnika lokalnego życia literackiego zarówno przed rokiem 1989, jak i po nim, a następnie autora słuchowisk oraz prozaika. Twórczość ta dzięki spojrzeniom  z różnych punktów widzenia otwiera się przed czytelnikiem od strony artystyczno-językowej, genologicznej, tematycznej, filozoficznej, moralistycznej, dźwiękowej, ekologicznej, psychologicznej oraz ekfrastycznej.

Z recenzji wydawniczej
prof. dr. hab. Zbigniewa Chojnowskiego

Tom Wielkie sprawy codzienne. Studia i szkice o twórczości Jana Tulika to praca wyjątkowa pod każdym względem. Po pierwsze – podejmuje niezwykle intrygującą problematykę, po drugie – badania nad twórczością bohatera tomu są prowadzone w sposób oryginalny i interesujący, po trzecie – ten obszar badawczy, jak się wydaje, otwiera niezwykle ciekawe perspektywy refleksji naukowej. Wszystkie artykuły zamieszczone w tym studium napisane są świetnym językiem, na wysokim poziomie stylu. […] Ta książka to rzecz istotna, która jest pytaniem o to, jak należy kształtować świadomość estetyczną, sztukę wypowiedzi pisarstwa naukowego jako formę percepcji sztuki w obszarze tekstów literackich.

Z recenzji wydawniczej
dr hab. Pawła Tańskiego, prof. UMK

Anna Fiedeń-Kułak, Emigracja – tożsamość – pamięć. Życie i twórczość Anny Frajlich, na okładce wykorzystano pracę: Anny Zawadzkiej-Dziudy.

Biblioteka „Frazy” [seria naukowa], Rzeszów 2025, ss. 496.

Cena: 75 zł

(…) publikacja nawiązuje do klasycznego modelu dysertacji będącej połączeniem dyskursu biograficznego, teoretyczno- i historycznoliterackiego. Autorka zgromadziła bogaty materiał z tych dwóch obszarów. Pod tym względem trudno ją porównać z jakąkolwiek pracą dotyczącą pisarstwa Frajlich.

Z recenzji wydawniczej
prof. dr hab. Sławomira Buryły

Anna Frajlich, mimo iż jest autorką uznaną, mającą w dodatku pokaźny dorobek literacki, nie doczekała się jeszcze tak szczegółowego i wieloaspektowego opracowania na swój temat. (…) To opracowanie nie tylko (…) hojnie korzysta z oscylujących wokół twórczości Frajlich komentarzy krytycznoliterackich, ale także dodatkowo wykorzystuje bogate konteksty, takie jak między innymi: biografizm, tożsamość, emigracja, autobiografizm, pamięć i postpamięć, autokreacyjność i autoterapeutyczność, kategoria miejsca, domu i bezdomności, strategia milczenia, relacja natura-kultura. (…) Autorka stara się spojrzeć na różnorodną pod względem gatunkowym, choć spójną pod względem tematycznym twórczość Anny Frajlich całościowo, sytuując ją w szerokim kontekście, a co za tym idzie – pokazując ją w nowatorski sposób.

Z recenzji wydawniczej
dr hab. Agnieszki Nęckiej-Czapskiej, prof. UŚ

Janusz Koryl, Zgoda na ciemność.

Biblioteka „Frazy” [seria poetycka], Rzeszów 2025, ss. 72.

Cena: 20 zł

Janusz Koryl jest poetą, autorem kilkunastu tomów wierszy (m.in. Dyktando, Dygresje, Kłopoty z nicością, Do czego służy niebo, Siatka na motyle, Spacer po linie, Wypożyczalnia latających dywanów), powieści (Zegary idą do nieba, Śmierć nosorożca, Sny, CeremoniaUrojenie, Układ, Pióro anioła, Ballada o zegarze z ratuszowej wieży) i zbioru opowiadań Sprzedawca obłoków. Laureat wielu ogólnopolskich konkursów literackich.

Ryszard Mścisz, Człowiek z mgły i inne opowiadania, ilustracje: Marek Piśko.

Biblioteka „Frazy” [seria prozatorska], Rzeszów 2025, ss. 152.

Cena: 32 zł

 Dawno temu, a może wcale nie tak dawno, byłem opiekunem gazetki szkolonej „Post Scriptum”. (…) Jako opiekun gazetki sam pisałem (zwykle pod pseudonimami) sporo tekstów literackich  i dziennikarskich, zachęcając do aktywności twórczej uczniów i poddając się ich ocenie. Ta książka jest tego owocem, zawiera krótkie opowiadania pisane do gazetki w latach 2013-2016. (…) Gazetkowy żywot tych opowiastek był dość ulotny, ich zasięg ograniczony, więc pomyślałem, że warto je utrwalić w wydanej książce.

Ryszard Mścisz
Z wprowadzenia

Miłaś mi ziemio helwecka wspaniała. Motywy szwajcarskie w wierszach poetów polskich (z dodatkiem kilku fragmentów prozy poetyckiej). Antologia. Wydanie drugie poszerzone.

Zebrał i wstępem opatrzył Jan Wolski, projekt okładki: Marek Pokrywka, Wydawnictwo Bonus Liber, Biblioteka „Frazy”, Rzeszów 2024, ss. 416.

Cena: 52 zł

Antologia stanowi swoiste uzupełnienie książki Szwajcaria w piśmiennictwie polskim od XIX wieku do czasów najnowszych (2019) i poszerzenie zestawu wierszy zawartych we wcześniejszym wydaniu. Gromadzi łącznie blisko dwie setki rozmaitych tekstów lirycznych: od krótkich wierszy do obszernych poematów, dzięki czemu uświadamiamy sobie, jak długotrwała i wyrazista jest obecność Szwajcarii w liryce polskiej.
Autor antologii przyjął założenie, by w doborze utworów nie kierować się ich wartością artystyczną, lecz jedynie treścią tj. tematyka bądź motywiką, gdyż ważne jest samo występowanie Szwajcarii w poezji polskiej jako przejaw jej literackiej atrakcyjności – dlatego obok nazwisk poetów niewątpliwie wybitnych pojawiają się nazwiska mniej znane, a czytelnik antologii ma niczym niezakłóconą możliwość śledzenia ewolucji wizji poetyckiej kraju Helwetów i dokonujących się synchronicznie przemian w zakresie form artystycznych liryki polskiej. To pierwsze tego rodzaju przedsięwzięcie na gruncie polskim.

Z recenzji wydawniczej prof. dr. hab. Aleksandra Madydy

Iwona Piętak, Wyprzedaż codzienności

Redakcja: Jan Wolski. Projekt okładki: Michał Adamczyk
Biblioteka „Frazy” [seria poetycka], Rzeszów 2024, ss. 52.

Cena: 24 zł

Niekiedy słodko, niekiedy wytrawnie. Wiersze Iwony Piętak są refleksją nad czasem minionym, szukaniem „plamki sensu”, próbą powrotu, a może zatrzymania zdarzeń i przeżyć, które zostały już tyko w pamięci. Codzienna wyprzedaż naszych chwil jest bowiem ciągłym traceniem i nigdy nie ustaje. Nie jest inna teraźniejszość, znów tracimy i znów budujemy od nowa. W życiu i w wierszu.

Janusz Pasterski

Mieczysława Wazacz, Wrocław ocalałych

Redakcja: Jan Wolski. Posłowie: Tamara Włodarczyk. Rysunki w tekście i na okładce: Piotr Dumała.
Biblioteka „Frazy” [seria prozatorska], wydanie II, Rzeszów 2024, ss. 128.

Cena: 35 zł

Wrocław to moje rodzinne miasto, a przecież nie urodziłam się we Wrocławiu. Po kądzieli jestem Lwowianką, a po mieczu z okolic Góry Kalwarii. Opuściłam Wrocław mając lat 17. Minęło ponad pół wieku, moja przeszłość mnie dogoniła. Spisałam ją, żeby nie odeszła w niepamięć.

Mieczysława Wazacz


Poważne historie opowiedziane są tak lekko, i przez większość tej opowieści, z takim humorem, że nie sposób nie podziwiać sztuki pisarskiej autorki. Nie znam wielu książek, które tak urzekająco przywołują przeżycia dzieciństwa, i tak przekonująco re-kreują wizję świata obserwowanego oczyma dziecka (…).

Teresa Halikowska-Smith

Waldemar Kontewicz, Kwantologia

Redakcja: Marek Kusiba. Ilustracje wewnątrz tomu i na okładce: Iwona Bolińska-Walendzik.
Polski Fundusz Wydawniczy w Kanadzie, Biblioteka „Frazy” [seria poetycka], Toronto – Rzeszów 2024, ss. 70.

Cena: 28 zł

Nie jest łatwo znaleźć znaczenie terminu „kwantologia” […]. Natomiast kiedy zaczynamy czytać wiersze Waldemara Kontewicza, […] powoli doświadczamy przeróżnych odcieni tej wędrówki.
Poeta sam nas zapewnia, że dyfrakcja fal plącze marzenia z rzeczywistością. Świat, który przemierzamy z narratorem, łączy w sobie rzeki, jeziora, konfraternie – i co najważniejsze – kosmiczną kakofonię, której cząstką jesteśmy nie zdając sobie sprawy.

Anna Frajlich

Numery archiwalne „Frazy” i publikacje książkowe można zamawiać w redakcji fraza@ur.edu.pl.

Opłatę za publikacje należy wpłacać na konto:
PKP BP I/O Rzeszów 89 1020 4391 0000 6602 0043 7079.