Adam Decowski, Fraszkoteka. Drwinki i docinki, rysunki: Henryk Cebula.
Biblioteka „Frazy” [seria poetycka], Rzeszów 2025, ss. 132.
Cena: 32 zł
Adam Decowski uprawia arystokratyczne gatunki literackie, bo za takie należałoby uznać zarówno fraszkę, jak i aforyzm oraz całą plejadę innych wypączkowujących z nich form. Żartobliwe, z dużą dozą humoru, ale i zjadliwie krytyczne, erudycyjne i wyrafinowane, a przy tym kunsztowne językowo i rygorystyczne formalnie. Odwaga sformułowań i swoboda rozpoznań, do tego lekki, zwinny język wywołują uśmiech, a zarazem skłaniają do rzetelnych, czasem gorzkich, przemyśleń. Bawią, a nawet leczą, bo przecież nieustannie stawiają jakieś diagnozy. Ludziom i sprawom.
Jan Wolski
Mariusz Olbromski, Album Krzemieniecki.
Biblioteka „Frazy” [seria poetycka], Rzeszów 2025, ss. 110.
Cena: 32 zł
Dialog stanowi fundamentalne narzędzie budowania relacji między osobami i społecznościami, jest podstawową formą komunikacji. Tworzy przestrzeń, w której każdy może się wypowiedzieć i zostać wysłuchany, jest uniwersalnym instrumentem do współtworzenia obopólnego szacunku i życzliwości, wzajemnej ciekawości siebie. To po prostu rozmowa, która poza porozumieniem, oddaje także prawdziwe charaktery.
Od ćwierć wieku ma miejsce coroczny Dialog Dwóch Kultur, unikatowy format spotkań i debat poetów i pisarzy, szerzej: artystów, naukowców wielu dyscyplin, muzealników, literaturo- i kulturoznawców, polskich i ukraińskich, do agresji rosyjskiej na Ukrainę odbywający się przede wszystkim w magicznym Krzemieńcu, w tamtejszym Muzeum Juliusza Słowackiego, a potem w Sulejówku, w Muzeum Józefa Piłsudskiego. Dialog tworzą ludzie i przez te lata dotychczasowego istnienia było ich bardzo wielu, choć niektórzy odeszli już na zawsze.
Mariusz Olbromski, współinicjator Dialogu, w swoich wierszach sportretował wiele postaci z tego grona, ale zarazem stworzył niezwykły liryczny album krzemieniecki, który można potraktować jako swoisty przewodnik po czasach i ludziach, serdeczną deklarację i praktykę budowania wspólnoty, partnerstwa, wzajemnych fascynacji i przyjaźni.
Jan Wolski
Sekrety szwajcarskiej guwernantki. Towarzystwo Polsko-Szwajcarskie z Warszawy na tropie przygód podróżniczki z Herzogenbuchsee
Scenariusz i adaptacja: Beata Kubiszyn-Puka, ilustracje: Paulina Kopestyńska, opracowanie graficzne: Marlena Pierepioka, Biblioteka „Frazy”, PAN – Archiwum w Warszawie, Warszawa – Rzeszów 2025, ss. 48.
Cena: 42 zł
Lina Bögli (1858-1841) jest autentyczną postacią – nowoczesną Szwajcarką, której odwaga i ciekawość świata do dziś budzą zainteresowanie i podziw. Była i jest inspirującą kobietą – pierwszą Szwajcarką, która dwukrotnie objechała świat sama i… bez pieniędzy! (…)
Napisała dwie książki: Vorvärts (1902-1903), znaną w Polsce pod tytułem Avanti oraz Immer Vorvärts (1913-1914).
Ze wstępu:
Paulina Kopestyńska
Beata Kubiszyn-Puka
Jan Kozak, Dzieci Stracha, na okładce i w tomie wykorzystano fotografie: Jolanty Mazurkiewicz: posłowie: Jan Wolski.
Biblioteka „Frazy” [seria poetycka], Rzeszów 2025, ss. 64.
Cena: 24 zł
To wiersze rozległe w przestrzeniach swych struktur, ale zarazem skupione, metaforyczne i wieloznaczne. Z jednej strony poeta notuje to, co zobaczone, posłyszane, pomyślane, naturalnie doznane, wyłaniające się z ożywienia pamięci, Są jakby montażami złożonymi z myśli, wrażeń i wniosków, chociaż te ostatnie często są w zawieszeniu, tworzą coś w rodzaju wezwania dla czytelnika, który powinien je ostatecznie domknąć.
Z posłowia Jana Wolskiego
Wielkie sprawy codzienne. Studia i szkice o twórczości Jana Tulika,
red. naukowa: Magdalena Rabizo-Birek i Jan Wolski, proj. okładki: Sylwia Tulik.
Biblioteka „Frazy” [seria naukowa], Rzeszów 2025, ss. 386.
Cena: 65 zł
Mimo że autorzy artykułów, esejów i szkiców reprezentują odmienne metodologie i wrażliwość, odkrywają elementy składające się na wielowymiarowy portret osobowości twórczej Jana Tulika. Niektóre wypowiedzi zawierają akcenty osobiste, które umiejscawiają snute refleksje w czasie i przestrzeni. Autora Furty poznajemy głównie jako poetę, ale także jako uczestnika lokalnego życia literackiego zarówno przed rokiem 1989, jak i po nim, a następnie autora słuchowisk oraz prozaika. Twórczość ta dzięki spojrzeniom z różnych punktów widzenia otwiera się przed czytelnikiem od strony artystyczno-językowej, genologicznej, tematycznej, filozoficznej, moralistycznej, dźwiękowej, ekologicznej, psychologicznej oraz ekfrastycznej.
Z recenzji wydawniczej
prof. dr. hab. Zbigniewa Chojnowskiego
Tom Wielkie sprawy codzienne. Studia i szkice o twórczości Jana Tulika to praca wyjątkowa pod każdym względem. Po pierwsze – podejmuje niezwykle intrygującą problematykę, po drugie – badania nad twórczością bohatera tomu są prowadzone w sposób oryginalny i interesujący, po trzecie – ten obszar badawczy, jak się wydaje, otwiera niezwykle ciekawe perspektywy refleksji naukowej. Wszystkie artykuły zamieszczone w tym studium napisane są świetnym językiem, na wysokim poziomie stylu. […] Ta książka to rzecz istotna, która jest pytaniem o to, jak należy kształtować świadomość estetyczną, sztukę wypowiedzi pisarstwa naukowego jako formę percepcji sztuki w obszarze tekstów literackich.
Z recenzji wydawniczej
dr hab. Pawła Tańskiego, prof. UMK
Anna Fiedeń-Kułak, Emigracja – tożsamość – pamięć. Życie i twórczość Anny Frajlich, na okładce wykorzystano pracę: Anny Zawadzkiej-Dziudy.
Biblioteka „Frazy” [seria naukowa], Rzeszów 2025, ss. 496.
Cena: 75 zł
(…) publikacja nawiązuje do klasycznego modelu dysertacji będącej połączeniem dyskursu biograficznego, teoretyczno- i historycznoliterackiego. Autorka zgromadziła bogaty materiał z tych dwóch obszarów. Pod tym względem trudno ją porównać z jakąkolwiek pracą dotyczącą pisarstwa Frajlich.
Z recenzji wydawniczej
prof. dr hab. Sławomira Buryły
Anna Frajlich, mimo iż jest autorką uznaną, mającą w dodatku pokaźny dorobek literacki, nie doczekała się jeszcze tak szczegółowego i wieloaspektowego opracowania na swój temat. (…) To opracowanie nie tylko (…) hojnie korzysta z oscylujących wokół twórczości Frajlich komentarzy krytycznoliterackich, ale także dodatkowo wykorzystuje bogate konteksty, takie jak między innymi: biografizm, tożsamość, emigracja, autobiografizm, pamięć i postpamięć, autokreacyjność i autoterapeutyczność, kategoria miejsca, domu i bezdomności, strategia milczenia, relacja natura-kultura. (…) Autorka stara się spojrzeć na różnorodną pod względem gatunkowym, choć spójną pod względem tematycznym twórczość Anny Frajlich całościowo, sytuując ją w szerokim kontekście, a co za tym idzie – pokazując ją w nowatorski sposób.
Z recenzji wydawniczej
dr hab. Agnieszki Nęckiej-Czapskiej, prof. UŚ
Janusz Koryl, Zgoda na ciemność.
Biblioteka „Frazy” [seria poetycka], Rzeszów 2025, ss. 72.
Cena: 20 zł
Janusz Koryl jest poetą, autorem kilkunastu tomów wierszy (m.in. Dyktando, Dygresje, Kłopoty z nicością, Do czego służy niebo, Siatka na motyle, Spacer po linie, Wypożyczalnia latających dywanów), powieści (Zegary idą do nieba, Śmierć nosorożca, Sny, Ceremonia, Urojenie, Układ, Pióro anioła, Ballada o zegarze z ratuszowej wieży) i zbioru opowiadań Sprzedawca obłoków. Laureat wielu ogólnopolskich konkursów literackich.
Ryszard Mścisz, Człowiek z mgły i inne opowiadania, ilustracje: Marek Piśko.
Biblioteka „Frazy” [seria prozatorska], Rzeszów 2025, ss. 152.
Cena: 32 zł
Dawno temu, a może wcale nie tak dawno, byłem opiekunem gazetki szkolonej „Post Scriptum”. (…) Jako opiekun gazetki sam pisałem (zwykle pod pseudonimami) sporo tekstów literackich i dziennikarskich, zachęcając do aktywności twórczej uczniów i poddając się ich ocenie. Ta książka jest tego owocem, zawiera krótkie opowiadania pisane do gazetki w latach 2013-2016. (…) Gazetkowy żywot tych opowiastek był dość ulotny, ich zasięg ograniczony, więc pomyślałem, że warto je utrwalić w wydanej książce.
Ryszard Mścisz
Z wprowadzenia
Miłaś mi ziemio helwecka wspaniała. Motywy szwajcarskie w wierszach poetów polskich (z dodatkiem kilku fragmentów prozy poetyckiej). Antologia. Wydanie drugie poszerzone.
Zebrał i wstępem opatrzył Jan Wolski, projekt okładki: Marek Pokrywka, Wydawnictwo Bonus Liber, Biblioteka „Frazy”, Rzeszów 2024, ss. 416.
Cena: 52 zł
Antologia stanowi swoiste uzupełnienie książki Szwajcaria w piśmiennictwie polskim od XIX wieku do czasów najnowszych (2019) i poszerzenie zestawu wierszy zawartych we wcześniejszym wydaniu. Gromadzi łącznie blisko dwie setki rozmaitych tekstów lirycznych: od krótkich wierszy do obszernych poematów, dzięki czemu uświadamiamy sobie, jak długotrwała i wyrazista jest obecność Szwajcarii w liryce polskiej.
Autor antologii przyjął założenie, by w doborze utworów nie kierować się ich wartością artystyczną, lecz jedynie treścią tj. tematyka bądź motywiką, gdyż ważne jest samo występowanie Szwajcarii w poezji polskiej jako przejaw jej literackiej atrakcyjności – dlatego obok nazwisk poetów niewątpliwie wybitnych pojawiają się nazwiska mniej znane, a czytelnik antologii ma niczym niezakłóconą możliwość śledzenia ewolucji wizji poetyckiej kraju Helwetów i dokonujących się synchronicznie przemian w zakresie form artystycznych liryki polskiej. To pierwsze tego rodzaju przedsięwzięcie na gruncie polskim.
Z recenzji wydawniczej prof. dr. hab. Aleksandra Madydy
Iwona Piętak, Wyprzedaż codzienności
Redakcja: Jan Wolski. Projekt okładki: Michał Adamczyk
Biblioteka „Frazy” [seria poetycka], Rzeszów 2024, ss. 52.
Cena: 24 zł
Niekiedy słodko, niekiedy wytrawnie. Wiersze Iwony Piętak są refleksją nad czasem minionym, szukaniem „plamki sensu”, próbą powrotu, a może zatrzymania zdarzeń i przeżyć, które zostały już tyko w pamięci. Codzienna wyprzedaż naszych chwil jest bowiem ciągłym traceniem i nigdy nie ustaje. Nie jest inna teraźniejszość, znów tracimy i znów budujemy od nowa. W życiu i w wierszu.
Janusz Pasterski
Mieczysława Wazacz, Wrocław ocalałych
Redakcja: Jan Wolski. Posłowie: Tamara Włodarczyk. Rysunki w tekście i na okładce: Piotr Dumała.
Biblioteka „Frazy” [seria prozatorska], wydanie II, Rzeszów 2024, ss. 128.
Cena: 35 zł
Wrocław to moje rodzinne miasto, a przecież nie urodziłam się we Wrocławiu. Po kądzieli jestem Lwowianką, a po mieczu z okolic Góry Kalwarii. Opuściłam Wrocław mając lat 17. Minęło ponad pół wieku, moja przeszłość mnie dogoniła. Spisałam ją, żeby nie odeszła w niepamięć.
Mieczysława Wazacz
Poważne historie opowiedziane są tak lekko, i przez większość tej opowieści, z takim humorem, że nie sposób nie podziwiać sztuki pisarskiej autorki. Nie znam wielu książek, które tak urzekająco przywołują przeżycia dzieciństwa, i tak przekonująco re-kreują wizję świata obserwowanego oczyma dziecka (…).
Teresa Halikowska-Smith
Waldemar Kontewicz, Kwantologia
Redakcja: Marek Kusiba. Ilustracje wewnątrz tomu i na okładce: Iwona Bolińska-Walendzik.
Polski Fundusz Wydawniczy w Kanadzie, Biblioteka „Frazy” [seria poetycka], Toronto – Rzeszów 2024, ss. 70.
Cena: 28 zł
Nie jest łatwo znaleźć znaczenie terminu „kwantologia” […]. Natomiast kiedy zaczynamy czytać wiersze Waldemara Kontewicza, […] powoli doświadczamy przeróżnych odcieni tej wędrówki.
Poeta sam nas zapewnia, że dyfrakcja fal plącze marzenia z rzeczywistością. Świat, który przemierzamy z narratorem, łączy w sobie rzeki, jeziora, konfraternie – i co najważniejsze – kosmiczną kakofonię, której cząstką jesteśmy nie zdając sobie sprawy.
Anna Frajlich
Numery archiwalne „Frazy” i publikacje książkowe można zamawiać w redakcji fraza@ur.edu.pl.
Opłatę za publikacje należy wpłacać na konto:
PKP BP I/O Rzeszów 89 1020 4391 0000 6602 0043 7079.
